لباس محلی افغانستان بر تن مجید مرتضایی + عکس طالبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تحریم کرد جمهوری خواهان آمریکا خواستار توضیح وزیر دفاع در رابطه با تناقض در گزارش حمله به فرودگاه کابل شدند تاکید بر ضرورت تدوین برنامه مشترک استان‌های مرزی برای تسهیل تجارت با افغانستان محدودیت پخش یک شبکه خبری ماهواره‌ای در افغانستان از سوی طالبان ویدئو | ارائه خدمات درمانی به ۱۵ هزار بیمار خاص افغانستانی در خراسان رضوی آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است
سرخط خبرها

اشرف غنی: طالبان در تقابل با شهروندان افغانستان و جهان قرار دارند

  • کد خبر: ۱۷۱۵۴۹
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
اشرف غنی: طالبان در تقابل با شهروندان افغانستان و جهان قرار دارند
محمد اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، در پیامی صوتی به مناسب «عید قربان» گفت که باید در مورد نوع نظام و قانون اساسی افغانستان گفت‌وگو شود و چارچوب این گفت‌وگوها نیز مشخص نیز باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از ایندیپندنت، اشرف غنی تاکید کرد که مردم باید در مورد نوع و ماهیت نظام و قانون اساسی تصمیم بگیرند و این تنها راه رسیدن به مشروعیت است. 

او گفت، اینک زمان آن فرار رسیده است که اصول بازی در افغانستان مشخص شود و به این نتیجه برسیم که چه می‌خواهیم. 

با سرنگونی نظام جمهوریت که از حمایت غرب برخوردار بود، طالبان قوانین آن دوران را ملغی اعلام کردند. 

اشرف غنی گفت که شکست‌های سیاسی پی‌درپی، افغانستان را از روند توسعه دور کرده است. 

او گفت که هرچند طالبان عامل اصلی خشونت در ۲۰ سال گذشته بودند، تا حدودی ثبات در قدرت را به ارمغان آورده‌اند، اما نتوانستند خشونت را متوقف کنند.  

او افزود که طالبان صلح دائمی و عادلانه را نپذیرفتند و به همین دلیل، در تقابل با شهروندان افغانستان و جهان قرار دارند و این رویکرد باعث از دست رفتن فرصت‌ها در کشور می‌شود. 

رئیس ‌جمهوری پیشین افغانستان گفت که طالبان فقط قدرت را به ‌دست گرفتند، اما به مشروعیت نرسیدند.  

او تاکید کرد که استفاده از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی باید پایان یابد، و گفت که طالبان نخست باید با خود، دوم با دین اسلام که مخالف خشونت است، و سوم با مردم افغانستان صلح کنند. 

اشرف غنی گفت برای بدل شدن افغانستان به قلب آسیا تلاش کرده، اما با سرنگونی حکومتش، به این رویا نرسیده است: «شما اینک حق دارید که از طالبان بپرسید که آن‌ها چگونه می‌خواهند که این کار را بکنند.» 

او طالبان را متهم کرد که منابع طبیعی افغانستان را به حراج گذاشته‌اند و به همین دلیل، مسئولیتی تاریخی بر دوش آنان قرار گرفته است.  

او در ادامه گفت: «طالبان نه مشروعیت، و نه حق فروش معادن افغانستان را از طریق معاملات سری به کسی دارند، و نه کشورها و شرکت‌های خارجی حق دارند منابع کشور را در خلاء مشروعیت تاراج کنند.» 

اشرف غنی با اشاره به افرادی که آنان را «جنگ‌سالار» نامید، گفت که حاضر نیست که حتی یک قدم مشترک در عرصه سیاسی با آن‌ها بردارد، اما مردم باید در مورد سرنوشت سیاسی و حق زندگیشان تصمیم‌ بگیرند. 

او گفت: «مردم حق دارند از جنگ‌سالاران بپرسند که چرا فرصت‌های طلایی را هدر دادند و جیب‌ها و بانک‌های خود را پر کردند.» 

اشرف غنی ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از افغانستان گریخت و این اقدام او باعث شد که در خلاء سیاسی موجود و سردرگمی نیروهای نظامی، طالبان پایتخت را تصرف کنند. غنی اینک در امارت متحده عربی به سر می‌برد، اما در مناسبت‌های مختلف بیانیه صادر می‌کند. 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->